Monday, May 12, 2008

Umno umpama retak menunggu belah.

"Terlalu heboh lebih heboh dari sure heboh, "kata seorang teman ketika makan tenghari di sebuah restoran di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Umno kini mahukan imejnya dipulihkan semula. Bernama melaporkan Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai berkata, Umno yang berusia 62 tahun, perlu sentiasa kuat dan bersatu-padu, serta tidak boleh dilihat sebagai berbalah sesama sendiri.

Beliau berkata parti itu hendaklah memastikan mereka yang menyokong parti itu terus menyokong manakala mereka yang lari daripada parti itu kembali menyokongnya.

Jelasnya, Umno bermasalah dengan ahlinya dan menghadapi zaman gelap lebih gelap ketika ia diharamkan tahun 1988.

Umno seperti cacing kepanasan apabila ahli-ahli diakar umbinya bersuara meminta Presiden berundur kononnya untuk kepentingan parti serta rakyat Malaysia. Parti itu sudah tidak boleh duduk diam apabila serangan demi serangan dari ahli sendiri melatari kebanyakan peristiwa berlaku.

Presiden Umno sendiri merasakan parti itu kini menghadapi krisis kepercayaan ahli dan rakyat selepas Malaysia dilanda thunami politik pasca pilihan raya umum ke 12 akibat Umno tidak mahu mendengar suara hati dan perasaan rakyat sebelum itu.

Rakyat kini mencari kerajaan dan kepimpinan negara yang berwibawa.

Kepimpinan negara ialah tempat rujuk dan rule model sesebuah negara. Manusia yang pincang akhlak, suka mencipta skendal dan tidak mahu melihat kesilapan sendiri, sepatutnya sudah lama hilang di persada politik.

Rakyat tidak boleh memilih manusia-manusia seperti ini sekiranya mereka mahu melihat negara mereka berada di landasan yang betul.

Jika tidak, mereka tidak perlu bercakap tentang rasuah, jenayah, tekanan inflasi dan seumpamanya kerana pemimpin negara hai ini penyumbang besar kewujudan semua perkara itu.

Penjenayah tidak takut melakukan jenayah kerana dipercayai pemimpin negara sendiri menunjukkan contoh, tidak takut melakukan jenayah politik dengan mengada konspirasi untuk menjatuhkan pemimpin tertentu dan dunia pula memrhatikannya bukan sahaja rakyat Malaysia.

Seperti perumpamaan yang diberikan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam satu ucapannya bahawa orang yang terjun ke dalam sungai tidak usah bercakap pasal pakaian basah.

"Biar basah gilah (pergilah)," katanya.

Begitulah perbandingannya jika kita mahu negara kita bergerak maju di landasan betul biarlah parti dan kepimpinan yang berwibawa dipilih menjadi peneraju.

Sekarang, siapakah di kalangan rakyat yang rasional mendakwa Umno/BN masih mempunyai kredibiliti untuk menerajui negara dengan segala tindak tanduk politik tidak profesional dibuatnya selama ini?

Sementara itu Perdana Menteri berkata segala agenda BN dan kerajaan yang diterajui oleh Umno perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin seperti yang dijanjikan kepada rakyat.

Persoalannya apakah agenda untuk rakyat yang mahu dilaksanakan parti itu? Tidak lain, tidak bukan agenda pembangunan yang saban tahun dan berpuluh tahun dicanangkan yang berkesudahan banyaknya wang rakyat kebocoran untuk projek yang membazir dan merugikan mereka sendiri seperti Monsoon cup, Pulau Wan Man dan seumpamanya.

Sebenarnya rakyat tidak perlu berfikir panjang menyahkan spesis BN ini terus bermaharajalela sebagai penguasa di negara ini.

harakahdaily

No comments: