Saturday, May 24, 2008

Pemilihan Ketua Kampung : Penduduk diminta mendaftar sebagai pengundi

BUKIT GANTANG, 21 Mei (Hrkh) - Penduduk di Mukim Matang diminta mendaftar sebagai pengundi bagi memilih ketua kampong yang baru sesuai dengan arahan Kerajaan Negeri baru baru ini.

Ahli Parlimen Bukit Gantang, Roslan Shaharum berkata demikian dalam satu perjumpaan dengan penduduk kampung yang dihadiri Adun Kuala Sepetang, Tai Sing Ng, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Industri dan Penerangan Negeri Perak yang diadakan di Dewan Orang Ramai Matang Gelugur Ahad lalu.

Menurut Roslan, terdapat 13 buah kampung dalam Mukim Matang dan penduduk kampung dikehendaki membuat pendaftaran pada 27 Mei ini di semua dewan orang ramai bagi memudahkan proses mengundi ketua kampung tersebut.

Roslan dalam ucapannya juga turut menyentuh kenaikkan harga barang khasnya beras yang pastinya merumitkan dan membebankan golongan miskin dan ibu tunggal.

Menyedari tentang keperitan kehidupan yang terpaksa ditanggung oleh ibu tunggal menyebabkan Kerajaan Pakatan Rakyat merasa terpanggil bagi membantu mereka.

Beliau berterima kasih kepada Kerajan Negeri yang memperuntukan RM1 juta bagi membantu golongan miskin tegar dan ibu tunggal di mana setiap mereka akan menerima bantuan berupa 30 kilo beras, minyak, gula dan wang tunai sebanyak RM100.00.

Sementara itu Adun Kuala Sepetang, Tai Sing Ng dalam ucapannya meminta penduduk menubuhkan koperasi bagi memudah Kerajaan Negeri menyalurkan bantuan ataupun projek yang kelak menguntungkan penduduk setempat. - mns

No comments: