Wednesday, May 28, 2008

Kerajaan Perak disaran halang program Islam Hadhari


KUALA LUMPUR, 28 Mei (Hrkh) - Kerajaan Pakatan Rakyat Perak disaran agar mengikuti langkah kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dan Pulau Pinang yang tidak mengizinkan sebarang program yang berkaitan konsep Islam Hadhari di negeri terbabit.

Saranan itu diutarakan Pemuda PAS Ipoh Timur dan Pemuda PAS Pasir Salak sebagai respons kepada pendirian kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang berhubung konsep Islam Hadhari ciptaan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ketua Pemuda Ipoh Timur, Salman Saleh dan Ketua Pemuda Pasir Salak, Zamarul Aini Abd Malek, dalam kenyataan bersama mereka berkata, langkah itu perlu diikuti bagi menyatakan pendirian agar mengembalikan ajaran Islam yang sebenar.

"Bagi kami, Islam Hadhari amat menyalahi prinsip sebenar Islam kerana ajaran Islam sekarang sudah sempurna keseluruhannya. Kami yakin, bahawa Islam yang diamalkan dari dulu dan hari ini tidak berubah, sekali gus cukup sempurna," tegas mereka kepada Harakahdaily, hari ini.

Dalam pada itu, Salman dan Zamarul Aini turut menyarankan supaya semua masjid dan surau tidak dibenarkan mengadakan program, termasuk khutbah yang menyentuh atau mempunyai hubung kait dengan Islam Hadhari.

"Kami juga menegaskan agar semua pihak menghormati keputusan yang akan dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat Perak kelak untuk memastikan agama Islam didaulatkan di tempat yang terbaik," tegas mereka lagi.

Pada 26 Mei lalu, ketika menggulung perbahasan pada sidang Dun, di Shah Alam, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri Selangor, Dato' Dr Hasan Mohamed Ali, mengumumkan kerajaan negeri Selangor tidak mengizinkan sebarang bentuk program berkonsepkan Islam Hadhari, memandangkan Islam yang selama ini sudah cukup sempurna. - mns

No comments: