Monday, December 22, 2014

Soalan Lisan daripada YB Radzi bin Zainon pada Sidang DUN ke 13 Penggal Kedua

1) Isu pencemaran alam sekitar merupakan isu yang sangat kritikal ketika ini yang memberikan kesan negatif terhadap pelbagai aspek terutamanya aspek keselamatan hidupan, kesihatan masyarakat, pencemaran sumber air dan sektor pelancongan. Mohon kerajaan negeri nyatakan :

a) Jumlah aduan yang diterima oleh kerajaan negeri sejak 10 tahun lalu dan nyatakan tindakan yang diambil oleh kerajaan bagi setiap aduan atau kes tersebut ?

b) Adakah kedudukan indeks pencemaran alam sekitar di Perak meningkat atau menurun serta perbandingan dengan negeri - negeri lain ?

c) Apakah tindakan dan daya usaha yang berkesan yang diambil oleh kerajaan untuk membasmi pencemaran alam sekitar di Perak.


2) Menjadikan Ipoh sebagai bandaraya yang mesra perniagaan adalah cita-cita bersama warga bandaraya yang terlibat dalam bidang ini. Sikap ambil peduli pihak kerajaan dan mengutamakan kebajikan pembayar cukai adalah satu perkara yang sangat diharapkan. Persoalannya :

a) Apakah langkah-langkah proaktif dan berkesan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri setakat ini ke arah tujuan di atas terutamanya ke arah membela peniaga terutama peniaga-peniaga kecil seperti penjaja pasar malam, peniaga pasar tani dan lain-lain ?

b) Bagaimanakah kedudukan Bandaraya Ipoh berbanding bandaraya lain di Malaysia dari segi aspek di atas dan apakah indeks yang digunakan untuk menilai tahap-tahap tersebut ?

c) Adakah pernah dilakukan ujian atau penilaian kepuasan warga peniaga terhadap perkara di atas dengan cabaran semasa dan ekonomi yang suram pada ketika ini, jika ada berapa kali telah dilakukan dan bagaimana keputusannya ?

No comments: