Thursday, June 12, 2008

Wakil rakyat Pakatan berkhidmat tanpa mengira bangsa dan agama

TAIPING, 10 Jun (Hrkh) - Wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat di Parlimen Bukit Gantang dan dua Dun, iaitu Kuala Sepetang dan Changkat Jering akan memberikan khidmat terbaik kepada seluruh masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama.

"Dalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi, wujudnya banyak parti , setiap parti berlumba-lumba melakukan kebajikan, tetapi Pakatan Rakyat mempunyai caranya tersendiri dalam menguruskan kebajikan,"demikian ditegaskan Ahli Parlimen Bukit Gantang , Roslan Shaharum, ketika berucap di hadapan 1,000 orang dari masyarakat Tionghua sempena perayaan 30 tahun Persatuan Tionghua Kuala Sepetang baru-baru ini.

"Akhirnya rakyat negeri Perak telah menerima Pakatan Rakyat memerintah negeri ini kerana rakyat yakin Pakatan Rakyat nanpu memberikan perkhidmatan terbaik," katanya.

Menurut beliau, dalam tempoh hampir 100 hari Pakatan Rakyat mentadbir negeri ini, tidak kurang enam pembaharuan telah diperkenalkan termasuk memberikan hak milik kekal terhadap penduduk kampung tersusun dan kampung baru.

"Dalam Parlimen Bukit Gantang terdapat 279 setinggan yang dahulunya tinggal di tanah rizab Keretapi Tanah Melayu, bila projek landasan berkembar dibina, rumah mereka dirobohkan, tidak ada pembelaan dari Kerajaan BN yang sebelum ini.

"Tetapi bila Kerajaan Pakatan Rakyat memerintah, mereka telah diberikan perhatian, malah Kerajaan Negeri telah bersetuju memberikan tanah tapak rumah kepada mereka di kampung-kampung tersusun di daerah ini,"katanya.

Menurut beliau, tidak ada kerajaan negeri yang memberikan tanah tapak rumah kepada setinggan-setinggan yang dahulunya tinggal di tanah rizab Keretapi Tanah Melayu, melainkan hanya Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak sahaja yang berbuat begitu.

Beliau turut menyarankan agar penduduk di Parlimen Bukit Gantang yang berbilang kaum meningkatkan lagi perpaduan di kalangan mereka supaya semua masyarakat dapat menikmati pembangunan khususnya di kawasan tersebut.

"Tuan-tuan dan puan-puan,boleh meminta pertolongan dengan semua wakil rakyat,termasuklah YB Tan Lian Hoe,Timbalan Menteri Penerangan,"tambah Roslan lagi. - mks. _

No comments: