Thursday, June 12, 2008

Tajol Rosli masih belum serah tugas MB

GERIK, 11 Jun (Hrkh) - Sikap berdiam diri bekas Menteri Besar Perak, Dato' Seri Tajol Rosli Ghazali yang sehingga kini masih belum menyerahkan tugasnya secara rasmi kepada Menteri Besar yang baru, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin bukan sahaja menimbulkan tanda tanya kepada rakyat negeri ini, malah ianya mengecewakan Menteri Besar yang baru.

Tajol Rosli sewajarnya lebih bersikap terbuka dan menerima keputusan rakyat serta mengikut jejak langkah bekas Menteri Besar Selangor, Kedah dan Pulau Pinang yang melakukan serahan tugas kepada Menteri Besar yang baru, tetapi malangnya perkara ini belum lagi berlaku.

Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaludin berkata demikian pada majlis jamuan rakyat sempena lawatan rasminya ke Daerah Hulu Perak semalam.

"Sepatutnya Tajol Rosli bertemu saya untuk menyerahkan tugas Menteri Besar itu sebaik sahaja kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) tewas pada pilihan raya umum lepas," jelasnya.
Namun katanya, tindakan Tajol Rosli yang masih enggan menyerahkan tugas Menteri Besar secara rasmi boleh menggambarkan sikap beliau yang tidak bersifat lelaki budiman, ini jauh sekali berbeza dengan bekas Mentei Besar Selangor dan Kedah dan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang.

"Sehingga sekarang Tajol Rosli masih belum menyerahkan tugas rasminya kepada saya, tindakan itu dianggap tidak 'gentlemen'.

"Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Dato' Seri Dr. Mohamad Khir Toyo dan Dato' Seri Mahdzir Khalid, semuanya bersalam dan serah tugas secara rasmi kepada penggantinya, tetapi sampai sekarang orang ramai tidak pernah tengok pun bekas Menteri Besar Perak bersalam dengan saya serah tugas, apa salahnya jumpa saya seperti bekas Menteri Besar lain," katanya lagi.

Dalam pada itu, beliau turut kecewa dengan sikap yang ditunjukkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) kerana masih belum membenarkannya ke udara menerusi saluran radio Perak FM sedangkan beliau adalah ketua kerajaan negeri ini selaku Menteri Besar Perak yang ke-10.

Selaku Menteri Besar dan wakil kerajaan negeri yang mendapat mandat rakyat serta perkenan Sultan Perak, RTM sepatutnya memberi penghormatan kepada kerajaan negeri sekarang,tegasnya. - mks. _

No comments: