Saturday, August 23, 2008

Minyak turun: Terima kasih kepada Wan Azizah

Kalaulah tidak kerana keputusan Wan Azizah mengosongkan kerusi Parlimen Permatang Pauh belum tentu harga petrol akan diturunkan secepat ini. Ini semua adalah gara-gara BN ingin memancing undi agar sekurang-kurangnya BN dapat mengurangkan majoriti pada Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.

Besar jasa Wan Azizah dan Anwar kepada rakyat Malaysia. Sekurang-kurangnya dapat kita mengurangkan sedikit belanja harian.

Namun tuan-puan kena ingat walaupun harga petrol diturunkan namun harga barangan sudah pasti tidak akan diturunkan. Harga beras tidak akan menjadi lebih murah seperti sebelum ini dimana 10 kg hanyalah antara RM17-RM19 sahaja. Jangan mimpi.

Rakyat jangan lupa kezaliman BN yang menaikkan harga minyak sebanyak 78 sen pada awal Jun lalu sehingga menyebabkan harga barangan melambung tinggi tidak masuk akal. Kini BN cuba menipu rakyat dengan menurunkan harga minyak 15 sen sahaja seliter tetapi kerajaan BN sudah pasti tidak berupaya memaksa peniaga menurunkan harga barang.

Awas pengundi Permatang Pauh jangan termakan dengan jerat dan jebak yang dipasang oleh BN yang begitu pandai berlakon menjadi orang 'maksum'.

Adalah diharapkan pengundi Permatang Pauh tetap memberikan undi kepada Anwar kerana pengorbanan Wan Azizah mengosongkan kerusi Permatang Pauh akhirnya berjaya 'memaksa' Pak Lah dan kuncu-kuncunya menurunkan harga minyak sebanyak 15 sen seliter.

Kepada Pak Lah dan kuncu-kuncunya jangan Tuan memperbodohkan rakyat. Rakyat akan tetap ingat 'jasa' kamu menaikkan harga minyak yang menyebabkan kita terus menderita tanpa kesudahan.

Fakta penurunan harga minyak

Kerajaan mengumumkan penurunan harga runcit petrol RON97 sebanyak 15 sen kepada 2.55 sen seliter berkuatkuasa esok.

Pada masa ini, harga minyak petrol RON97 adalah RM2.70 seliter.

Manakala harga runcit petrol RON92 akan dikurangkan sebanyak 22 sen iaitu daripada RM2.62 seliter kepada RM2.40 seliter.

Harga diesel pula diturunkan 8 sen, daripada RM2.58 kepada RM2.50 seliter.

Penurunan harga bahan bakar itu berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataan hari ini.

No comments: