Tuesday, June 3, 2008

Pelabur Eropah dan AS mahu melombong di Perak

IPOH,2 Jun (Hrkh) - Beberapa syarikat Eropah dan Amerika Syarikat berminat memulakan aktiviti perlombongan mineral bermutu tinggi yang ditemui di Perak, kata Menteri Besar, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini.

Beliau bagaimanapun enggan menyatakan jenis mineral bernilai tinggi yang ditemui itu dan nilai pelaburan yang bakal dibuat oleh syarikat terbabit.
Bernama melaporkan, mineral berkenaan bukan bijih timah dan sebuah daripada syarikat berkenaan sudah memulakan kajian dan mengesahkan aktiviti perlombongan berkenaan boleh bertahan sekurang-kurangnya 30 tahun.

"Pelaburan syarikat terbabit dijangka mewujudkan sekurang-kurangnya 500 peluang pekerjaan baru," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Geosains Kebangsaan di sini hari ini. Hadir sama Presiden Persatuan Geologi Malaysia, Yunus Abdul Razak.

Menteri Besar berkata, kerajaan negeri kini mempertimbangkan untuk meluluskan pelaburan syarikat dari luar negeri itu untuk mencari gali mineral bermutu tinggi di Perak di samping mengaktifkan semula industri perlombongan bijih timah.

Beliau berkata, kerajaan negeri menerima banyak permintaan daripada bekas pengusaha lombong bijih timah untuk menjalankan aktiviti berkenaan ekoran kenaikan harga bijih di pasaran antarabangsa yang menjadikan industri perlombongan bahan itu berdaya maju semula.
Kerajaan negeri bagaimanapun hanya akan membenarkan syarikat perlombongan yang sudah mempunyai lesen melombong memulakan aktiviti perlombongan dan tidak akan memberi lesen baru.

Katanya, kerajaan negeri mahu memastikan aktiviti perlombongan dijalankan menggunakan teknologi terkini dan mematuhi peraturan Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Kesihatan serta Jabatan Geosains dan Mineral.

"Kita mahu kerja perlombongan tidak menjejaskan alam sekitar, orang ramai dan lebuh raya. Kerajaan negeri tidak mahu jika ada perlombongan, berlaku tanah runtuh, pencemaran alam dan sebagainya,"katanya. - mks.

No comments: