Sunday, May 11, 2008

Sihatkah aku pada usia 58 tahun?

Kerajaan bersetuju melaksanakan dua dasar pemberian pencen iaitu menghitung pencen mengikut formula berasaskan tempoh perkhidmatan sehingga maksimum 30 tahun dan menghapuskan syarat penyusutan pencen terbitan. Selain itu umur persaraan kakitangan awam juga dilanjutkan daripada 56 tahun kepada 58 tahun dan menambah baik peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dari segi kaedah pelaksanaannya.


Demikianlah beberapa pengumuman penting dari PM mengenai tuntutanKongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) .

Sebagai bekas kakitangan awam yang pernah berkerja selama 12 tahun di kementerian pendidikan, saya menyokong apa yang telah diumumkan oleh kerajaan itu. namun perlulah dijelaskan perlu ada perhatian yang serius dalam soal melaksanakannya.

Terutamanya dalam soal perlanjutan usia pencen dari 56 kepada 58 tahun. Suatu hal yang perlu diperhatikan dan sangat tidak diambil berat dan kurang sekali semagat kepedulian ialah tentang tahap kesihatan pegawai itu sendiri. Persoalan pemakanan dan penyakit yang kronik yang menghantui masyarakat dan negara kita adalah sesuatu yang tidak dapat dinafikan lagi.

Oleh itu penjawat awam mestilah diberikan suatu kesedaran awal, adakah dalam bentuk mewajibkan mereka mengadakan pemeriksaan kesihatan secara berkala dan rutin. Selain itu kementerian yang berkaitan dengan kesihatan mestilah merancang dengan jujur bagi memastikan tahap kesihatan rakyat yang terancam dengan berbagai penyakit kronik agar tidak terus meningkat kesnya.

Termasuklah para penjawat awam yang perlu dipastikan tahap kesihatannya, kalau tidak pada usia 58 tahun mereka berkerja dalam keadaan tidak cergas dan merugikan wang kerajaan yang sangat besar kosnya untuk mengajikan mereka. Sedangkan peluang untuk mengambil pekerja baru dengan skim permulaan yang rendah sahaja tertangguh untuk setiap jawatan selama 2 tahun.

Oleh Drs. Khalil Idham Lim

No comments: