Thursday, August 14, 2008

Bertenang dalam isu muzakharah Pas-Umno, kata Nasharudin

IPOH, 14 Ogos: Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa meminta ahli dan para penyokong PAS agar bertenang menghadapi isu muzakarah PAS dan Umno yang ada sekarang.

"Sebenarnya, di saat ini kita mesti bertenang dan follow perkembangan dari semua sudut very very closely. Jangan dikalutkan suasana," kata beliau ketika merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS yang ke 49 di Stadium Indra Mulia malam tadi.

Menurutnya, apa yang dibuat oleh pemimpin PAS adalah atas keputusan Majlis Syura Ulama pada 23 April dan bukan untuk berunding kerusi.

"Yang paling penting, pimpinan kita bertemu pimpinan UMNO dengan mandat dan keputusan
Syura. Mereka pergi bukan untuk berunding kerusi jawatan menteri tetapi untuk beritahu pimpinan UMNO supaya terima Islam sebagai penyelesaian masalah ummat Malaysia. Benar, UMNO sedang lemah dan mereka mengajak kita dalam keadaan mereka lemah. Jika mereka kuat, mereka tidak mengajak kita," katanya di muktamar itu.

Bagi beliau, ruang dan medan dakwah terbentang luas dan PAS berdakwah dengan mengambil pentas politik berasaskan amalan prinsip demokrasi moden.

Majlis Syura Ulamak yang telah bersidang pada 23 April 2008 telah memutuskan untuk membenarkan beberapa pimpinan PAS bertemu dan berbincang dengan pimpinan UMNO mengenai permasalahan Islam dan orang Melayu akibat pasca PRU 12.

"Kita berpegang pada konsep tahalluf as-siyasi dan di atas konsep inilah kita berkerjasama dengan PKR dan DAP.

"Siapakah mad’u kita yang paling hampir dengan kita kalau bukan ahli PKR, DAP malah UMNO sekalipun? Benarkah ahli PKR dan DAP bukan mad’u yang perlu kita dakwahkan lagi kerana mereka sudah menjadi rakan sekutu kita?

"Barangkali sekutu politik ya, tapi bukan benar-benar memahami kita. Bukan sekutu yang memahami Islam sefaham kita. Bukankah DAP terang-terang menentang hasrat PAS untuk melaksanakan Islam dari dulu sampai sekarang, tak padam-padam. Tapi DAP masih sekutu politik PAS!

"Nisbahnya, jika sedemikian maka bermuzakarah dengan siapa sahaja perlu dilihat dalam rangka dakwah yang lebih luas," kata Nasharudin dalam ucapannya.

No comments: