Monday, February 9, 2015

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak ( Pengangkutan Awam )

Jumaat 6 Februari 2015 - YB Radzi bin Zainon bersama beberapa wakil rakyat Pakatan Rakyat telah menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Pengangkutan Awam Negeri Perak yang pertama bagi tahun 2015. Mesyuarat telah berlangsung di Bangunan SUK Negeri Perak yang telah di pengerusikan oleh YB Dato' Mah Hang Soon selaku Exco Kerajaan Negeri Perak.

Antara agenda mesyuarat adalah sesi taklimat daripada SPAD mengenai Stage Bus Services Tranformation yang mana di dalam taklimat tersebut menyatakan SPAD akan bekerjasama denga kerajaan negeri untuk menaik taraf perkhidmatan awam terutamanya bas di Perak. Ianya akan dimulakan berperingkat-peringkat bermula Zon Bandaraya Ipoh dan seterusnya Perak Tengah, Batu Gajah dan Manjung. Perbincangan masih dibuat dengan syarikat-syarikat bas yang berkaitan.




Antara lain yang dibincangkan adalah mengenai ETS yang telah disampaikan oleh wakil KTMB yang mana perkhidmatan ETS ke utara (Ipoh-Padang Besar) akan bermula pada 1 Julai 2015. Buat masa ini KTMB telah memperoleh satu gerabak dan akan ditambah sebanyak 3 gerabak pada bulan September 2015, 2 gerabak masing-masing pada bulan November, Disember 2015 dan Januari 2016 menjadikan 10 gerabak secara keseluruhan.

Di dalam mesyuarat tersebut, YB Radzi juga membangkitkan isu parkir di KTM Batu Gajah yang telah mengenakan caj bayaran parkir walaupun hanya untuk mengambil dan menurunkan penumpang. Hal ini telah diambil maklum oleh Pegawai Kanan KTMB, Encik Rasul dan akan diambil tindakan segera.


Nota :

YB Radzi bin Zainon merupakan ahli jawatankuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak ( Pengangkutan Awam )

No comments: